CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 11 april 2008

Vansinne

Anledningen till att HIV mediciner är så dyra är att det inte är så många rika människor som behöver dem. Eller med andra ord, anledningen till att HIV-mediciner är så dyra är att det övervägande är fattiga människor som behöver dem. Hur konstigt är inte det? Jag förstår att läkemedelföretagen behöver pengar (i massor) precis som vi vanliga dödliga men hur rättfärdigar man att människor dör av sjukdomar som inte är dödliga om man får rätt mediciner? Jag förstår till viss del resonemanget att en medicin måste vara eftertraktad, eller köpt, mest av rika människor, för att den ska kunna vara billig men... Det känns bara så värdelöst. Vad ska vi i I-världen, där det procentuellt inte är sådär jättemånga som har HIV med HIV-mediciner till? Varför inte skicka dessa mediciner till U-länderna där oskyldiga barn drabbas av HIV?

Det är vansinne att vi sitter och trycker på mediciner, mat och pengar bara för att vi är för snåla för att ge bort dem.
Hyckleri, jag vet. Medan jag sitter här och har ryck på alla dessa rika människor som inte skickar pengar och andra resurser ned till Afrika och andra U-länder kan jag inte låta bli att vilja kolla om mina körlektioner har blivit betalda än. För om det är något som är viktigt så är det ju att jag får mitt körkort (hm, ironi om ni inte förstod det).
Fast jag har i alla fall kommit en lite bit på väg, jag har anmält mig till blodgivningen och så snart jag tagit mitt körkort ska jag skaffa ett fadderbarn i Afrika. Men det känns ändå som hyckleri

You suer wouldn't know a good thing
If it came up and slit your throat
---
This is me wishing you in to the worst situation.

Nu ska jag återgå till att lyssna på lektionen...
Puss på er =) <3

0 kommentarer: