CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 11 augusti 2008

Säg grattis igen =)

Jag klarade körkortet!

Idag flyttade jag in hos Anders och som vanligt för mig är allt struligt. Men nu bor jag alltså i Alingsås igen, efter åtta år =) Kärlek på alla! Jag har bott hos mormor och har inte haft tillgång till internet. Sen har jag inte orkat (!) svara på era sms, dåligt Ria dåligt. Tydligen så är det jobbigare att flytta hit än jag trodde att det skulle vara.

Nu tänker jag helt sonika bara kopiera in ett "inlägg" som jag skrev igår natt. Det är skitlångt och säkert konstigt, och fel med tiden. Men skit samma.

Om ni inte kommer och hälsar på mig kommer jag få ångest på hög grad.
En tanke slog mig. Sandras heta storebror =P Jag kommer ju antagligen träffa honom några gånger när jag bor hos Anders i en månad. Så jag ska sätta in en stöt. Eller som på Ria-språk betyder att jag ska ta mod till mig och säga några ord till honom och kanske till och med titta honom i ögonen en eller två gånger. Fast det förstås, han kommer säkert inte komma till Anders en enda gång under hela tiden jag bor där. Eller så har han skaffat tjej. Varför tror jag såhär? Man lär av historen. Jag lär av erfarenhet, Ria-tur helt enkelt.

Jag har träffat Maja jättemycket nu de senaste dagarna och hon är verkligen min solstråle i livet, mitt solsken. Det som lyser upp min vardag. Hon är så stor nu, och pratar så mycket! =)
Redan när de kom på tisdagen (min första barnvaktsdag) kunde hon säga (Ma)-ria, eller det låter mer som om hon säger Ia, men eftersom det är mormor för mig så skriver jag Ria. Hon tog min hand en av dagarna och klämde på min nagel. Sedan sa hon något i stil med lång nagel. Ja, jag har långa naglar. Klippa den. Ja, när en tvååring tycker att man har för långa naglar ska man nog klippa dem. Så det gjorde jag. Hon säger mamor istället för farmor och sasar istället för farfar. Helt underbar är hon.
Ria sitta här. Ria sova. Ria sädig (färdig). Sissa (kissa). Pang. Sösiktigt (försiktigt) ä bätte (det är bättre). Mytte stickt (många bestick). Gåka tappen (åka i trappen). Däm (kräm). Sampe (Bamse). Ria sunga mea, sunga Sampe. Lallon (hallon). Batte (nappen). Gokigt (tokigt).
Hon säger så hela tiden, mytte stena, mytte tappor, och jag svarar, Ja, oj det var många bestick/trappsteg/stenar. Varpå Maja tittar på min mun medans jag pratar för att sedan upprepa, samtidigt som hon tar i från tårna, måna stick! Hon är så söt på det sättet, jag menar ju inte att rätta henne samtidigt som jag inte kan gå omkring och prata dålig svenska med henne. Det gör jag mycket, pratar med henne. Hon tittar facinerat på min mun samtidigt som hon härmar det hon kan se och sen upprepar hon det. Alla barn kanske gör så? När Niklas kom och hämtade henne i fredags sa han oj vad du pratar idag till henne och jag kan inte låta bli att undra om hon inte är van vid att någon leker med henne så som jag gör. Jag vet att Susanne inte riktigt orkar med henne, och jag tvivlar på att hon sätter sig ned och pratar med Maja så värst mycket. På dagis är det väll lika dant kan jag tro, man tar sig inte riktigt tid barnen idag. Så kanske att jag har lärt henne lite nya ord och gett henne en knuff i rätt riktning.
Jag vet att hon lyssnar på mig för när jag satt med henne i onsdags kväll och sa, ja, det var många bestick och hon upprepade hon måna stick. När jag kom på torsdag morgon sa hon oj så måna stick till mig. Så lite fastnar nog trotts hennes unga ålder. Det enda som är en nackdel med henne eller med barn i allmänhet idag är att de har blöjor tills de är mer än 18 månader. Jag slutade med blöja när jag var nio månader. Det är för visso väldigt ungt, men jag och mina bröder hade tygblöjor som blir blöta och äckliga. Men vanligt var la att man slutade med blöjor kring ett år när vi var små eller vad tror ni? Både Maja och Theo är väl över 18 månade och varken mamma eller pappa till något av barnen anser det särskilt angeläget att lära barnen att gå på toa så att de slipper blöjorna. Dessutom har Maja napp, något jag anser helt onödigt eftersom jag har sett att det funkar helt utmärkt utan napp med Theo. Mina barn ska vara superbarn som slutar med blöjor innan de fyller ett och som ska klara att somna med bara en snuttefilt. Inte med nappar.

Dessutom ska jag aldrig skälla på mina barn för att de smutsar ned sig. Lite smuts har la ingen dött av? Erik och våra 6 och 7 åriga tremänningar/sysslingar lekte nämligen i det rena regnvattnet och blötte ned sig. Pelle blev genomblöt han verkligen duschade i regnvattnet medans Erik med sina märkeskläder (!) fick kanske femton droppar på kläderna och 20 i håret. Eriks mamma ropade honom till sig och skällde på honom för att han blött ned sig. Hon sa att hon inte visste om han skulle få åka med dem hem, kan kunde ju börja gå nu så kanske hon hämtade upp honom om en timma när hon åkte förbi honom. Erik såg helt skräckslagen ut och lovade att inte blöta ned sig mera. Jag blev helt rasande och var tvungen att gå för att inte läxa Yvonné om vad hon gör mot Erik när hon säger så. Så vitt jag kan förstå så fick även Pelle skäll för att han hade blött ned sig.
Här har vi alltså tre killar som inte ens fyllt tio, som har skött sig utmärkt under en hel dag med vad jag i alla fall tycket var tråkigheter när jag var i deras ålder. Sedan har de, trotts att ingen annan än Leo (6 år), hjälp till med att plocka undan, för Erik är detta ett stort steg i rätt riktning. När de sedan bestämmer sig för att busa i lite rent regnvatten genom att trycka på en presänning får de skäll. Detta är ett enormt ris till föräldrar världen över. Man behöver inte lära sina barn att vara rädda för smuts och vatten. Det är så jävla korkat. Visst, kläderna blir smutsiga, men här är ett förslag: klä inte era barn i kläder som inte tåls att smutsas ned! Visst måste man ha finkläder på jul och bröllop och dop och sån skit man hatar när man är barn men måste man ha märkeskläder när man inte har fyllt 10? Måste vi lära barn redan i den åldern att de inte duger om de inte kan hävda sig genom prislappen på det de har på sig?Låt barn vara barn! Låt era barn veta att det finns tvättmedel! För vet ni vad som händer annars? Ni får barn som får hysteriska utbrott om de trillar på marken och smutsar ned sig. Ni få barn som inte kan äta utan att byta tröja fyra gånger per måltid (man kan ju inte sitta i smutsiga kläder). Om barnen trillar i en lerpöl säg bara, ojoj, ja, så kan det gå! Om barnet kommenterar att det är smutsigt tycker jag att min pappa har det bästa svaret, det finns de som lever på att göra tvättmedel.
Visst är det lätt för mig som sitter vid andra änden och berätta för er hur man ska uppfostra era barn men vadfan. Jag har aldrig fått lära mig att smuts är farligt, därmed kan jag gå ut även om jag har en minimal fläck på tröjan. Jag plaskar i vattenpölar och kladdar med maten. Jag skiter i vad andra tycker om mig för jag ska bli förskolelärare och då får man vara sån. Jag kommer aldrig skämmas över att jag gillar att gå med huvudet upp mot regnet som faller medans jag stampar ned fötterna för att känna det iskalla vattnet sippra in mot min fot. Jag tycker det är kul att sitta i sandlådan och gräva med händerna i sanden, få in skit under naglarna för att när jag går in ha något att tvätta bort.

Ooh! Jag har hittat en restaurang i Borås som vi ska gå till Mirja! Det jobbar skitheta killar där! (Eller, alltså för förtydligande för Jacob, Mirja ska enbart följa med som smakråd, inget annat. Bara spana åt Ria. Inte åt sig själv) han hade sexiga fingrar. Jepp, fingrar står på min lista över turnons. Sexiga fingrar, hår, klädstil (inga sparrisbyxor), rösten, armarna och ögonen. I övrigt får de se ut hur som helst. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som är hett heller, det varierar från kille till kille. Men jag vet när jag ser det =P Sexigt är sexigt och så är det! 

Nu är det jag igen =)  Inte gårdagens Ria. Jag glömde både schampoo, balsam, tandborste och bettskena hos mormor och morfar. Hoppas att de måste åka in och handla imorgon så jag slipper gå (!) in till dem för att hämta det.

Erik sover här hos Anders i två nätter. Det kommer bli spännande och se om han längtar hem lika mycket som Lina gjorde i hans ålder =)

"Hey Chris, you were our only friend
And I know this seemes belated
But we love you back!"

Världens längsta inlägg hurrni, men nu kan jag ju blogga ofta igen =) Älskar er massor <3<3

3 kommentarer:

Mirja sa...

Åh, jag är på för den restaurangen! (Men vadå, bara smakråd? SNÅL!) Gulligt med Maja, och jag tror nappar är rätt individuellt. Fast dom borde sluta så tidigt som möjligt, jag blev beroende av mina och kunde inte sluta förrän mamma och pappa kastade bort alla och jag var så illa tvungen :S
Kul att du börjat skriva igen. Vi saknar dig här uppe! Och du och Cammi har ju gjort det snyggt med, varsin ände av Sverige ;)
Puss <3

Toffie sa...

Mene, du kan ju inte göra annat än kolla?? Ashet servitör och skithet typ diskpojke =P
Japp, det blir bra med mig och Cammie, vi kommer aldrig mer behöva ses, vi kommer aldrig råka träffas, någonsin igen. =/ Det blir så dumt med det nu. Fast jag bestämde mig före henne! =P
Pussar <3<3

Anonym sa...

Barn hatar knappast jul, även om deras föräldrar säger åt dem att klä upp sig (det är i så fall det det hatar)...